www.bokavard.se
Just nu finns det fler än
2 900 bokningsbara tider
Bokavård.se blev listad bland sveriges 100 bästa sajter år 2015
Skriv ut artikeln

Att vara orolig

Oro är en del av livet

Att känna oro ibland hör till livet, oavsett hur gammal du är. Olika saker oroar olika människor och en del oroar sig mer än andra.

Ibland vet du orsaken till din oro men ibland finns den där fast du kanske inte riktigt vet varför. I vissa situationer och perioder i livet kan du vara mer orolig än annars. Det kan till exempel vara om du är rädd för att du själv eller någon nära är sjuk. Eller funderingar över din framtid när det gäller plugg och jobb. Du kanske känner dig orolig för att andra tycker att du inte duger eller att du uppfattar dig själv som konstig eller olik alla andra.

En del kan känna sig oroliga över något som ligger utanför den egen personen, som till exempel om en kompis eller förälder inte mår bra. Eller rädsla för att något hemskt ska hända i världen. Ibland kan oron handla om  livet som sådant och har funderingar kring vad som är meningen med livet.

Att vara orolig uppfattas av de flesta som plågsamt, oavsett om det finns en tydlig orsak eller om du inte vet vad oron beror på.

Men oro behöver inte alltid bara vara dåligt. Kanske leder det till att du lättare kan ändra på saker så att det ska bli så bra som möjligt eller att du blir mer alert och beredd på vad som kan hända. Oron kan göra att du blir kreativ och letar efter olika och nya typer av lösningar.

Oron behöver inte stämma med hur det egentligen är

Oro är en känsla och det är inte alltid som känslor stämmer överens med hur det egentligen är. Känslor som du har inom dig styr ofta hur du ser på det som händer runt omkring. Det blir att du letar efter saker och händelser som passar och stärker den känsla du har. Om du till exempel är rädd för att du har en sjukdom söker du kanske både information om den och letar efter tecken och symtom på att du verkligen är sjuk.

Om du är rädd för att inte duga kanske du tolkar andras sätt att tala eller titta på dig som ett tecken på att du verkligen inte duger. Men kanske är det inte alls så egentligen, oron för att inte duga är just en känsla som du själv har och behöver inte innebära att andra verkligen tycker så.

Samtidigt kan en känsla du har aldrig vara fel. Om du är orolig så är den känslan verklig för en själv.

Men om oron tar väldigt mycket tid och plats i ditt liv kan den till och med hindra dig från att göra det du vill. Det i sig kan göra att oron blir värre.

Vad kan du göra själv?

Ofta kan du hitta sätt att hantera din oro, till exempel genom att fundera på om det finns någon anledning att du oroar dig och att försöka hitta lösningar på det som gör dig orolig. Mindfulness och avslappning kan till exempel vara till hjälp. I bildspelet Ångest kan kännas olika finns tips och råd om vad du kan göra för att det ska kännas bättre.

Ibland kan det hjälpa att prata med någon du har förtroende för. Det kan vara en kompis eller någon annan du gillar som kan hjälpa dig att se saker ur andra synvinklar.

Om du inte vill prata med någon du känner kan du tala med någon i en chatt- eller telefonjour. Här finns någon som lyssnar och som kan ge råd och stöd i hur man ska komma vidare och vart man kan vända sig. Hit kan du ringa anonymt. 

Söka vård

Ibland kan du behöva ytterligare hjälp och stöd för att må bättre. Du kan till exempel behöva göra något åt den situation du oroar dig över eller få hjälp att lära dig hantera din oro på ett sätt så det känns lättare. Du kan börja med att söka hjälp på en ungdomsmottagning, elevhälsan eller en vårdcentral.

Du kan alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.

 

Om du mår mycket dåligt och känner att du inte orkar ska du söka hjälp direkt på till exempel en psykiatrisk akutmottagning. Be gärna någon följa med dig.

Frågor och svar

Här finns frågor och svar från Anonyma frågetjänstens svarsbank.

Vår son isolerar sig från omvärlden och sitter bara på sitt rum. Vi är oroliga, hur kan vi hjälpa honom?

Varför rodnar jag så lätt?

Vad händer om jag tappar kontrollen hos min terapeut?

Hur ska man bemöta någon med antisocial personlighet?

UMO om att vara orolig

UMO är din ungdomsmottagning på nätet. Här kan du läsa mer om att må dåligt , vad du kan göra för att må bättre och hur du kan hjälpa en kompis som mår dåligt.

Du kan också läsa svar på frågor som andra har ställt till Fråga UMO om oro.

Senast uppdaterad:

14 februari 2017 15:49

Skribent:

1177.se

Granskare:

Anna-Lena Byström, 1177 Vårdguiden Texten bygger på faktagranskat material på 1177 Vårdguiden.

Allt innehåll är granskat och godkänt av 1177 Vårdguidens redaktion. 1177 Vårdguiden svarar för innehållet med undantag för eventuella fel som uppstått i samband med överföringen till Bokavård.se.

1177 Vårdguiden logo
Samtalsterapi dygnet runt, alla dagar

Behöver du någon att prata med?

Våra utbildade terapeuter finns tillgängliga för dig när du behöver det som mest.
Dygnet runt alla dagar.

Läs mer och kontakta oss idag!

Till samtalsjouren

Få erbjudanden & nyheter!

Skriv in din e-postadress här för att få senaste nytt och bra erbjudanden från våra kliniker.

Var vänlig vänta...