Nu kan du boka skönhetsbehandlingar online! Besök Glamma.se redan idag.
www.bokavard.se
Just nu finns det fler än
5 100 bokningsbara tider
Bokavård.se blev listad bland sveriges 100 bästa sajter år 2015
Skriv ut artikeln

Avslappning för hela kroppen

Sammanfattning

Det är lätt att vi spänner oss när vi är stressade, nedstämda eller oroliga för något. Du som har varit spänd en längre tid kan få svårt att slappna av bara av dig själv. Den här övningen hjälper dig att slappna av i hela kroppen.

Det är bra om du ligger ner när du gör övningen men du kan också göra övningen när du sitter bekvämt i en stol eller fåtölj.

De första gångerna du gör övningen är det bra om det är lugnt och tyst omkring dig. En del tycker också att det är lättare att slappna av till lugnande musik.

När du har tränat en tid blir det ofta lättare att slappna av även om du har ljud i bakgrunden. 

Kort avslappningsövning för hela kroppen

  1. Ligg gärna ner på rygg på en mjuk matta, eller sitt bekvämt. Luta dig tillbaka om du sitter. Blunda om det känns bra för dig.
  2. Ta ett par djupa andetag genom näsan och låt musklerna i magen slappna av.
  3. Spänn hela kroppen samtidigt, från tårna till ansiktet, och lyft huvudet, benen och armarna ett par millimeter från golvet, men inte högre. Håll andan.
  4. Håll kvar spänningen och fortsätt att hålla andan i tio till femton sekunder, eller längre om det känns bekvämt.
  5. Andas ut och låt kroppen sjunka ner mot mattan. Ligg kvar en stund och låt andningen bli som vanligt. Känn att fötterna faller lite åt sidan. Känn att hela kroppen slappnar av.
  6. Gör om övningen några gånger.

Lite längre avslappningsövning för hela kroppen

  1. Ligg gärna ner på rygg på en mjuk matta, eller sitt bekvämt.
  2. Ta ett par djupa andetag genom näsan och låt musklerna i magen slappna av.
  3. Rikta uppmärksamheten mot dina fötter. Känn hur de vilar mot underlaget.
  4. Gå därefter igenom hela kroppen och notera kontakten med underlaget.
  5. Uppmärksamma dina underben, knäna, baksidan av låren, höfterna, ryggen, händerna, armarna, armbågarna, axlarna och bakhuvudet.
  6. Spänn höger hand och håll andan. Spänn i fem till tio sekunder.
  7. Andas ut och låt handen slappna av. Notera skillnaden mellan spänning och avspänning.
  8. Fortsätt sedan med vänster hand. Håll andan i fem till tio sekunder. För att sedan andas ut och slappna av. Notera skillnaden mellan spänning och avspänning.
  9. Fortsätt med höger arm, vänster arm, höger fot, vänster fot, höger ben, vänster ben, stjärten, magen, axlarna, ansiktet, käkarna. Du kan ta en paus då och då och bara andas ut och in genom näsan ett par gånger.
  10. Avsluta med att ännu en gång notera hur din kropp vilar mot underlaget.

Senast uppdaterad:

23 oktober 2017 14:02

Skribent:

1177.se

Granskare:

Bertil Marklund, läkare, professor i allmänmedicin, Vänersborg Emma Varkey, leg. Sjukgymnast, med.dr, Fysioterapin, Östra sjukhuset, Göteborg Helena Vogel, 1177 Vårdguiden Johanna Brydolf, 1177 Vårdguiden Theresa Larsdotter, 1177 Vårdguiden

Allt innehåll är granskat och godkänt av 1177 Vårdguidens redaktion. 1177 Vårdguiden svarar för innehållet med undantag för eventuella fel som uppstått i samband med överföringen till Bokavård.se.

1177 Vårdguiden logo Fakta och Råd från 1177 Vårdguiden
Samtalsterapi dygnet runt, alla dagar

Behöver du någon att prata med?

Våra utbildade terapeuter finns tillgängliga för dig när du behöver det som mest.
Dygnet runt alla dagar.

Läs mer och kontakta oss idag!

Till samtalsjouren

Få erbjudanden & nyheter!

Skriv in din e-postadress här för att få senaste nytt och bra erbjudanden från våra kliniker.

Var vänlig vänta...