Nu kan du boka skönhetsbehandlingar online! Besök Glamma.se redan idag.
www.bokavard.se
Just nu finns det fler än
5 100 bokningsbara tider
Bokavård.se blev listad bland sveriges 100 bästa sajter år 2015
Skriv ut artikeln

Mat och matlagning vid celiaki

Sammanfattning

Att ha celiaki innebär att du inte tål proteinet gluten som finns vete, korn och råg. Behandlingen består av att äta mat utan gluten. För att kunna göra det behöver du veta vilka råvaror och produkter som inte innehåller gluten.

Vanliga symtom vid celiaki är att ha besvär med magen, att vara trött och kraftlös och att gå ner i vikt. Du kan också bli nedstämd av att ha celiaki, men symtomen kan skilja sig mycket från person till person.

Celiaki går inte över, utan du behöver äta glutenfri mat hela livet.

Många upplever att de blir dåliga av att äta mat med gluten, men vid undersökningar finns det ingen skada på tunntarmens slemhinna som vid celiaki. Behandlingen är dock densamma, att äta mat utan gluten. Men de behöver sannolikt inte vara lika noggranna med att maten ska vara helt glutenfri, som personer med celiaki.

Celiaki kallas också för glutenintolerans.

Vad kan jag äta?

Du kan äta livsmedel och livsmedelsprodukter som inte innehåller något gluten. Det finns mycket som inte innehåller gluten:

  • mjölk, ost och andra mejeriprodukter
  • ägg
  • kött och fisk
  • grönsaker, rotfrukter, frukt och bär
  • baljväxter
  • potatis, även potatismjöl och pofiber
  • rena kryddor, men var uppmärksam på att kryddblandningar kan innehålla gluten.

Det finns en hel del spannmål som är naturligt glutenfria. Produkter som är tillverkade av dessa spannmål är också glutenfria. De kan användas i stället för vete, råg och korn:

  • ris, samt risflingor, rismjöl och risgryn
  • havre, samt havregryn, havreflingor, havremjöl och havredryck
  • hirs och bovete, samt gryn, flingor och mjöl av hirs och bovete
  • majs, samt majsflingor, maizena och polenta
  • quinoa
  • mjöl gjort på mandel, kokos, soja eller bönor
  • arrowrot, tapioka, amarant, durra, sorghum, sagogryn
  • Fibrex
  • fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, johannesbrödkärnmjöl, kastanjemjöl, lupinmjöl.

Det finns också specialprodukter som glutenfri pasta, glutenfria flingor och glutenfritt bröd. De är oftast tillverkade av havre, ris, hirs, majs, bovete eller andra naturligt glutenfria spannmål. De kan också ha tillverkats av spannmål där gluteninnehållet har tagits bort. Ett exempel är specialframställd vetestärkelse.

Produkter är märkta med text eller med en symbol

Naturligt glutenfria produkter och produkter som är tillverkade av glutenfria spannmål får märkas med texten Glutenfri eller Mycket låg glutenhalt.

Märkningen innebär att produkterna är kontrollerade och att de innehåller inget eller mycket små mängder gluten. Märkningen Mycket låg glutenhalt kan till exempel användas till produkter där gluteninnehållet har tagits bort.

Livsmedelsprodukter som har symbolen Det överkorsade axet är garanterat fria från gluten. Koden under symbolen visar att produkten blivit kontrollerad.

Naturligt glutenfria produkter får också märkas med symbolen Det överkorsade axet. Symbolen ska alltid ha en kod som visar att produkten har kontrollerats av Svenska Celiakiförbundet.

Naturligt glutenfria produkter som saknar märkning är inte kontrollerade. Trots att de är naturligt glutenfria kan slutprodukten innehålla små mängder gluten som råkat blandats i vid skörden eller vid tillverkningen.

Havre går oftast bra att äta

De flesta som har celiaki kan äta havre. Havre kan vara ett näringsrikt tillägg till glutenfri mat, till exempel i form av gröt eller i bröd.

Välj havre och havreprodukter som är märkta med texten Glutenfritt eller med symbolen Det överkorsade axet. Havre i sig är glutenfri, men havreprodukter utan märkning kan innehålla gluten som råkat blandas i vid skörden eller vid tillverkningen. Det kan även gälla andra spannmål och spannmålsprodukter, som bovete och hirs.

Du kan köpa märkta produkter i många mataffärer, ofta på hyllan med glutenfria varor.

Ät lagom mycket av ris och risprodukter

Ris och risprodukter innehåller inte gluten och kan vara ett bra alternativ. Men forskning har visat att ris kan innehålla arsenik och att för stora mängder ris kan vara skadligt, särskilt för barn. 

Livsmedelsverket rekommenderar att barn inte bör äta ris eller risprodukter oftare än fyra gånger per vecka. De avråder helt från att ge riskakor och risbaserad dryck till barn under sex år.

Barn som har celiaki kan få välling och gröt som är baserad på majs eller andra glutenfria spannmål.

Vuxna kan äta ris och produkter gjorda på ris några gånger i veckan, om man annars äter en varierad kost.

Du kan läsa mer om ris och arsenik på Livsmedelsverkets webbplats.

Tänk på att äta fibrer och vitaminer

Ät frukt, bär eller grönsaker varje dag, gärna tillsammans med annan fiberrik mat. Det kan annars vara svårt att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och fibrer.

Ta gärna extra B-vitaminer. Forskning har visat att vuxna som ätit glutenfri mat i många år kände sig allmänt bättre och piggare av att varje dag i sex månader äta B-vitaminerna folsyra, vitamin B12 och vitamin B6.

Det är viktigt att läsa innehållsförteckningen

Det viktigaste när det gäller glutenfri mat är att läsa produkters innehållsförteckning. Där måste det stå om produkten innehåller gluten. En ingrediens som innehåller gluten ska märkas ut extra i innehållsförteckningen. Ingrediensen kan till exempel vara skriven med fet stil eller med stora bokstäver.

I innehållsförteckningen måste det även stå om en ingrediens i produkten i sin tur är tillverkad av en ingrediens som innehåller gluten. Det kan till exempel stå modifierat stärkelse från VETE, då är stärkelsen tillverkad av vete. Står det däremot bara stärkelse kan du vara säker på att stärkelsen kommer från en glutenfri produkt.

Välj bort produkten om du inte hittar innehållsförteckningen och är osäker om produkten innehåller gluten.

Följande ingredienser är exempel på ingredienser i en innehållsförteckning som innehåller gluten:

  • grahamsmjöl
  • vört
  • spelt, även kallat för dinkel
  • durumvete
  • mannagryn
  • seitan, en glutenbaserad ersättningsprodukt för kött.

Läs innehållsförteckningen regelbundet

Läs gärna innehållsförteckningen regelbundet på produkter du vet är glutenfria. Det händer att recept förändras eller att produkter med samma namn tillverkas på olika fabriker som använder olika recept. En del godis kan tillverkas i olika länder och ha olika ingredienser, trots att de har samma produktnamn.

Vissa produkter som man har svårt att tro att de ska innehålla mjöl gör det ändå, till exempel rostad lök, vissa sorters glass och kryddblandningar. Fråga personalen i butiken eller kontakta företaget som tillverkar produkten om du är osäker.

Produkter som innehåller spår av vete eller gluten

I innehållsförteckningen kan det ibland stå att en produkt kan innehålla spår av vete eller spår av gluten. Det betyder att tillverkaren inte kan garantera att produkten är fri från gluten. Det kan bero på att vete eller gluten har hanterats i samma lokal som produkten. Produkten kan då ha fått med sig spår av vete eller gluten.

Det går oftast bra att äta måttliga mängder av produkter som innehåller spår av vete eller gluten, men du kan också uppleva att du får symtom om du äter en sådan produkt. Du bör då försöka undvika att äta produkter som kan innehålla spår av vete eller gluten.

Vad kan jag inte äta?

Gluten kan finnas i många olika produkter och i så kallade hel- och halvfabrikat, mest i form av vetemjöl.

Här är exempel på hel- eller halvfabrikat som kan innehålla gluten och som du ska undvika att äta:

  • panerade kötträtter, fiskrätter och grönsaksrätter
  • godis, lakrits och snacks
  • nudlar
  • leverpastej
  • blodpudding
  • rostad lök
  • soppor, såser och stuvningar
  • kryddblandningar.

 Andra livsmedel som ofta innehåller gluten är följande:

  • pasta
  • de flesta flingor och müsliblandningar
  • bulgur
  • couscous
  • grahamsmjöl
  • fiberberikade havregryn
  • ströbröd.

Glutenfri matlagning

Det är bra ifall du själv kan laga din mat från grunden, eftersom många hel- och halvfabrikat innehåller gluten.

Det finns flera alternativ för vetemjöl

I en del recept kan du byta ut vetemjöl mot till exempel maizena eller rismjöl. Såser och redningar kan du göra på arrowrot, potatismjöl eller maizena. Till pannkakor kan du använda maizena eller glutenfritt mjöl.

Baka bröd

Det finns både glutenfri brödmix och glutenfria mjölsorter om du vill baka bröd. Glutenfri brödmix blandas med vatten och brukar vara gjord på specialframställd vetestärkelse.

Det finns också en särskild brödmix du kan använda om du inte heller tål mjölksocker på grund av din celiaki.

Att baka med glutenfria mjölsorter kräver lite annorlunda teknik. Du kan behöva baka ett par gånger för att lära dig hantera en glutenfri deg. Eftersom mjölet gör att degen jäser sämre behöver du arbeta mer med degen, till exempel med en hushållsassistent eller en bakmaskin. Degen blir ofta lösare, och det kan vara bra att baka ut brödet i brödformar.

Det glutenfria brödet är bäst färskt, det blir fort torrt, smuligt och mögligt. Ett tips är att skiva och frysa in nybakat bröd, och ta fram och tina så mycket som du behöver för stunden.

Många som bakar eget bröd av glutenfritt mjöl provar sig fram till egna recept. Du kan hitta recept och inspiration på olika webbplatser och bloggar.

Dryck

De flesta drycker går bra att dricka

Kaffe, te, kakao, läsk, saft, mjölk och mineralvatten innehåller inte gluten, och går därmed bra att dricka. Men dryck kan innehålla gluten, beroende på vad den är gjord av. Öl, svagdricka och julmust är exempel på dryck som kan innehålla gluten.

Analyser har visat att många ölsorter har en glutenhalt som ligger under gränsen för vad som räknas som mycket låg. Men innehållet gluten kan variera från gång till gång. Tänk på att du lätt kan få i dig större mängder gluten om du dricker mycket öl, även om glutennivån i en del öl är mycket låg. En halv till en liter öl kan innehålla så pass mycket gluten att du får symtom och skador på tarmen.

Öl som tillverkas av till exempel ris, majs och durra innehåller inte gluten alls. Det finns även öl där glutenmängden har minskats och som får märkas med symbolen Den överkorsade axet.

En till två glas julmust går bra att dricka.

Äta glutenfritt på restaurang eller på café

Celiaki är mer känt idag än tidigare, och på caféer, serveringar och restauranger finns ofta glutenfria alternativ. På många hamburgerkedjor kan du till exempel få glutenfritt hamburgerbröd, och caféer har ofta glutenfritt bröd och glutenfria maträtter. Många caféer har också glutenfria kakor eller annat fikaalternativ. På vissa orter finns det bagerier som bara bakar glutenfria produkter.

En del pizzerior har glutenfria pizzor. Till några pizzerior kan du få ta med egen glutenfri pizzadeg som pizzabagaren sedan bakar ut, ring gärna innan och fråga om det går bra. Men det kan finnas mjöl på arbetsbänkar och i ugnarna, och det är därför bra om personalen kan baka ut den glutenfria pizzan på aluminiumfolie.

Ska du resa bort och bo på hotell eller liknande kan du kontakta dem i förväg och fråga om de har glutenfria alternativ. Detsamma gäller om ett barn med celiaki ska åka på läger, då är det bra att ringa och förbereda ledarna i förväg.

Hur noga måste jag vara?

Det uppstår en inflammation i tarmen om du råkar få i dig gluten, även om du inte får några symtom. Därför behöver du vara så noggrann du kan för att inte få i dig gluten. Det betyder att du bör göra följande:

  • Välja produkter som har innehållsförteckning och läsa den noggrant.
  • Välja bort mat eller matvaror som du är osäker på om det innehåller gluten.
  • Undvik att skrapa bort såser eller paneringar som innehåller mjöl, välj istället något annat.
  • Ring eller mejla i förväg och fråga om det finns glutenfri mat, om du ska äta på restaurang.

Du behöver inte oroa dig om du använder läkemedel som innehåller gluten. Det är små mängder gluten som inte innebär någon hälsorisk.

Var uppmärksam med godis

Många gånger saknas innehållsförteckning för lösgodis. Välj då annat godis som du vet är glutenfritt. Lakrits är ett exempel på godis som kan innehålla glutenhaltigt mjöl.

Många lösgodisburkar har innehållsförteckningar, men är du osäker om de stämmer kan du tala med personalen i butiken. Ibland kan godis likna varandra, trots att de är från olika tillverkare och innehåller olika saker. Risken finns då att de blandas i samma burk.

Går bra att dela kök

Det går bra att dela kök med någon som äter mat med gluten. Men du behöver vara uppmärksam på om det finns smulor eller mjöl som innehåller gluten i exempelvis en smörask eller på en skärbräda. Ta då bort smulorna eller torka av skärbrädan.

Det går också bra att använda durkslag, brödrost och knivar som används till mat med gluten. Ta bort rester av mat som innehåller gluten, om sådana finns.

Glutenfria produkter kostar mer

Glutenfria produkter kostar ofta mer. Ett bra tips för att hålla nere matkostnaderna kan vara att du bakar bröd, pizza och kex med glutenfritt mjöl. Andra sätt kan vara att äta potatis, quinoa eller ris till måltiden.

En del landsting ger ekonomiskt stöd till barn och vuxna med celiaki. Det ekonomiska stödet varierar mellan landstingen. Fråga din läkare, sköterska eller dietist om vad som gäller i ditt landsting.

Senast uppdaterad:

10 januari 2019 09:21

Skribent:

1177.se

Granskare:

Anna Bendt, 1177 Vårdguiden Jenny Magnusson Österberg, 1177 Vårdguiden Jonas Ludvigsson, barnläkare, specialist i mage- och tarmsjukdomar, ÖrebroIngaLill Detlofsson, dietist, Örebro Stine Störsrud, dietist, Gastroenheten, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, GöteborgAnders Kilander, läkare, specialist i internmedicin, specialist i mag- och tarmsjukdomar, Gastroenheten, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg. Stine Störsrud, dietist, specialist i mag-tarmsjukdomar, Gastroenheten, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg

Allt innehåll är granskat och godkänt av 1177 Vårdguidens redaktion. 1177 Vårdguiden svarar för innehållet med undantag för eventuella fel som uppstått i samband med överföringen till Bokavård.se.

1177 Vårdguiden logo Fakta och Råd från 1177 Vårdguiden
Samtalsterapi dygnet runt, alla dagar

Behöver du någon att prata med?

Våra utbildade terapeuter finns tillgängliga för dig när du behöver det som mest.
Dygnet runt alla dagar.

Läs mer och kontakta oss idag!

Till samtalsjouren

Kategorier

Få erbjudanden & nyheter!

Skriv in din e-postadress här för att få senaste nytt och bra erbjudanden från våra kliniker.

Var vänlig vänta...